Сучасній новелі не вистачає дотепності, але вона щира: у Кіровограді пройшов Фестиваль української новели (ФОТО, АУДІО)

Опубліковано . в Культура

Кількість переглядів - 2410

«Українська література сьогодні в стані англійської Королеви - вона ще на престолі, але вже не керує», - зазначив днями професор та літературознавець Григорій Клочек. Незважаючи на майже безпомічність літератури у світі інформаційних технологій, сучасні письменники все одно виступають на її захист та необхідність у суспільстві. Одним із жестів в інформаційно-технологічній боротьбі стають літературні фестивалі, один з яких пройшов днями у Кіровограді.

Фестиваль української новели стартував у Кіровограді не дарма: саме у нашому краї народився 111 років тому відомий новеліст, автор знаменитої новели «Подвійне коло» Юрій Яновський. Магічність цифр, вважають кіровоградські письменники, є немалою підставою зробити Кіровоградщину хоч на декілька днів головуючою на щорічному фестивалі.

Посеред численних читань та літературних візитів у навчальних закладах області письменники вдалися  і до майже наукової частини - у бібліотеці ім. Д. Чижевського провели круглий стіл на тему «Українське оповідання в контексті світової новелістики». Серед присутніх не особливо відомі, але знані у літературних колах гості:  львівський письменник  Ігор Гургула, письменниця і викладач з Івано-Франківська Ольга Деркачова, нині вже харків’янин та автор близько 10 книг прози Віктор Полянецький, письменниця і лауреат премії «Благовіст», імені Олеся Гончара Любов Пономаренко та київський письменник і кіносценарист Василь Трубай. Не оминули новелістичну тему й кіровоградські письменники: Василь Бондар, Олександр Кадіваренко, Антоніна Корінь, Антоніна Царук, Ольга Полевіна.


Протягом години декілька авторів прочитали нещодавно написані новели, які можна прослухати нижче, чим довели, що цей жанр не настільки швидко зникає. Поряд із читаннями не забули поговорити й про проблеми сучасної новелістики:

«Річ у тім, що, якщо брати сучасний літературний процес, новела як жанр зараз для того, автора, який її продукує, не може стати засобом для популярності. Адже, погодьтеся, щоб стати популярним потрібно писати романи. Хто зараз найбільш озвучуваний в Україні і завдяки якому жанру?Оксана Забужко, Юрій Андрухович - вони популярні завдяки роману. Але ми вперто показуємо, що без новели не можна,  і я теж не можу. Новела - жанр досить симпатичний, але, як на мене, сучасній новелі сьогодні не вистачає якоїсь оригінальності, десь дотепності, якщо хочете, гумору, вміння кепкувати над собою, над оточуючими - ми занадто трагічні», -вважає львівський письменник Ігор Гургула.

Втім кіровоградський літературознавець Василь Марко з наукової точки зору пояснив, чому так відбувається і, зрештою, заявив, що це не може бути причиною поступового занепадання новели як жанру, адже вона є щирою сповіддю чиєїсь душі.

«Наша новела має тяглість із новелою попереднього періоду - із новелами Гуцала, Тютюнника.  І їх можна аналізувати за високими художніми критеріями. Чому ця тяглість є? Бо ми звикли до драматизму, трагедій своїх і художніх, маю на увазі художніми формами переданих. І сьогодні читали новели, які містять той трагічний зародок! Як він вийшов, то вже інша справа, але в усіх  є родзинка - сповідь про тих, про кого пишеш», - зазначив професор.

Василь Трубай з новелою "Штик" вперше читана на аудиторію:

 

Любов Пономаренко з новою інтертекстуальною новелою:

Світлана Дубина
Фото, аудіо автора

Сподобалася стаття?
Поділитися:

Коментарі  

 
+1 # Dzyga 17.09.2013, 10:43
То читайте новели Винничука, Карпи - їм дотепності не бракує. підбір новелістів для "всеукраїнськог о" фестивалю м"яко кажучи дивує.
Цитата
 
Loading...

Додати коментар

Коментатори, які допускатимуть у своїх коментарях образи щодо інших учасників дискусії, будуть забанені модератором без додаткових попереджень та пояснень. Також дані про таких користувачів можуть бути передані до МВС, якщо від органів внутрішніх справ надійшов відповідний запит.

У коментарі заборонено додавати лінки та рекламні повідомлення

Захисний код
Оновити