Гречані блоги

Анатолій Михайлович Кривохижа - український культурний діяч і педагог, засновник заслуженого ансамблю танцю України «Ятрань» і академічного театру народної музики, пісні і танцю «Зоряни». Народний артист України, доцент, почесний громадянин міста Кіровограда.

До ювілею Заслуженого ансамблю танцю України «Ятрань»(ФОТО)

Posted Автор: Створено: в Культура

5  грудня цього року виповнюється 65 років з дня народження Заслуженого ансамблю танцю України «Ятрань». До цієї дати  обласний краєзнавчий музей готує ювілейну виставку, на відкриття якої запросять ветеранів ансамблю.

Надіюсь дожити до цієї зустрічі, а чи зможу сказати те що мав би сказати бо Ятрань це явище, це частина прожитого життя не тільки мого, а й тих кого вже не має з нами. Чи знайдуться  ті слова які б розкрили суть прожитого? Думаю до початку цієї розмови підійдуть рядки Єсеніна: «Лицом к лицу лица не увидать, большое видится на расстоянии».                  

b2ap3_thumbnail_yatr1.jpg Років тридцять тому перед одним з урядових концертів у Києві тривало обговорення його програми. Коли черга дійшла до ансамблю «Ятрань», режисер спецконцертів  Б.Г.Шароварко сказав: «Те, що покаже Кіровоград, як столиця народно – сценічного танцю, думаю, до них питань не буде».

На репліку, а Київ, ансамбль Вірського? Шароварко відповів: «У Києві все почалося тод,і коли з  Єлисаветграда Микола Садовський привіз готові вистави з українськими танцями, створив у Києві міський театр та запросив балетмейстера В.Верховинця».

Все, що починалося ніби підсвідомо, ймовірно посилалось зверху... На нараді письменників, яка проводилась ще за радянських часів у Кіровограді, В.Коротич зазначив: «Те що ми бачили на Хуторі Надія у виконанні ансамблю «Ятрань» це результат дії якогось особливого клімату цього краю посланого зверху».
            
Мабуть цей клімат відчували і тодішні керівники нашого краю, бо без їхньої підтримки не відбулося б того, що пізніше було визнано світовими авторитетами. Я готовий повірити в те, що «клімат», посланий зверху, обумовив явище, коли у певному місці у певний час збирались люди які створили театр корифеїв, а пізніше - танцювальні епохи. Всі ми були приречені кліматом все це робити у творчому піднесенні.        
             b2ap3_thumbnail_yatr2.jpg
Не буду нагадувати факти творчих досягнень колективу як за мого керівництва, так і після, коли програму зберігав В.Босий, бо це всім відомо але як казали старі мудрі: «Все пізнається у порівняні».

Чому   після переглядів не тільки нас І.Мойсеєв вибрав саме «Ятрань» та рекомендував його держконцерту для гастролей у США. Рецензент світового рівня Клайв Барнс після виступу анс. «Ятрань» у Нью Йорку, писав: «Програма анс. Ятрань у порівняні з програмами анс. І.Мойсеєва та П.Вірського більш природна, а тому краща».

Не всі зрозуміли, що правда календарної обрядовості та регіональна достовірність, з чого починали корифеї  українського театру, була оцінена вище академічного техніцизму кращих колективів світу. Визнання  Великого (за Єсеніним) відбулося не тільки через відстань у  баченні, бо на це пішли роки творчої роботи, а й за допомогою того клімату який існував  в той час у нашому місті.           
              
b2ap3_thumbnail_yatr4_20141123-223424_1.jpgЩе до гастролей анс. «Ятрань» у США  ми мали концерт в одному великому місті. Після успішного виступу до мене звернулась група людей,були традиційні вітання та подяка. На моє зауваження що у них теж  є свій чудовий колектив з технічними виконавцями,  мені відповіли – «Є технічні виконавці , але посередні актори, є балетмейстер-тренер,але не має балетмейстера- художника».

Через цей критерій я почав сприймати все бачене, але реалізувати  його я вже не мав можливості - після Америки  втратив той творчий стан, який мав би допомогти  мені у цій роботі.  У своїх книжках,через конкретні поради я намагався передати ідеї колегам.
             
Сьогодні у Кіровограді вже є митці з новим баченням. Театральність у розкриті народних тем у роботах В.Похіленка, чудові роботи  за настроєм та логікою  у сучасній пластиці Г.Чайковської дають надію що ідея нової форми буде мати продовження. Кіровоград за своїм «кліматом» народив балетмейстерів – художників, але добре було б як би за цим кліматом з’явилось і відповідне керівництво.
               
Основа творчої роботи  - це творчий стан як творця так і виконавця. Конкретна вмотивованість  у творчій роботі це радість від роботи ,це життя у радості. Відсутність творчої вмотивованості та пошук нової домінанти, як на мене,це випробовування яке нищить самого себе.

b2ap3_thumbnail_yatr5.jpg

Воскресити  «Ятрань» як явище неможливо, як неможливо воскресити тих кращих, які творили,  та тих, хто допомагав творити. Чи зберуться знову у певний час у нашому місті люди, які при наявності благодатного клімату продовжуватимуть набуте попередниками? Маю надію, що ця виставка та експозиція у нашому музеї увічнять пам'ять унікального явища яке має залишитися в національній історії разом з неповторним явищем першого професійного українського музично - драматичного театру.

 А.К.

0

Коментарі  

 
+1 # Тарас Левицький 05.12.2014, 19:26
Світове визнання Ятрань отримав в Америці, a нагадати про цей феномен ми намагались гастролями Зорян з Кіровограду. Але не можна допомогти тим хто сам того не хоче. Маємо надію що ваш музей увічнить Ятрань як національне явище на належному рівні.

З повагою
Тарас Левицький
Цитата
 
Реклама

Додати коментар

Коментатори, які допускатимуть у своїх коментарях образи щодо інших учасників дискусії, будуть забанені модератором без додаткових попереджень та пояснень. Також дані про таких користувачів можуть бути передані до МВС, якщо від органів внутрішніх справ надійшов відповідний запит.

У коментарі заборонено додавати лінки та рекламні повідомлення

Захисний код
Оновити

Редакція не впливає на зміст блогів і не несе відповідальності за думку, яку висловлюють автори