Гречані блоги

Анатолій Михайлович Кривохижа - український культурний діяч і педагог, засновник заслуженого ансамблю танцю України «Ятрань» і академічного театру народної музики, пісні і танцю «Зоряни». Народний артист України, доцент, почесний громадянин міста Кіровограда.

Заповіт або остання порада

        Шановні колеги, звертаюсь до тих хто серйозно займається питаннями хореографії, до тих хто викладає курс «Мистецтво балетмейстера» у навчальних закладах ,та до тих хто збирається найти себе у цій професії.

1.Основа яку мусить засвоїти майбутній балетмейстер, викладена у моїй книжці «Гармонія танцю». Для більш системного засвоєння предмету прошу звернуть увагу на послідовність розділів. Все викладене у змісті, є програма викладання предмету. Теоретичний розділ це питання засвоєння матеріалу  студентами та залік по ним у кінці кожного року навчання. У книжці «Роздуми про мистецтво танцю» я ділюсь прожитим та набутим за 70 років творчої роботи. 

2.Перші три теми – загальноосвітні та доповнюються відеоматеріалом, готують студентів  для сприйняття більш конкретного матеріалу для  майбутнього  балетмейстера. Процес творення це сума знань яка використовується в нашій роботі через  оптимальні рішення у їх застосуванні. Фантазія творця базується на цих знаннях, на спостереженні життєвих ситуацій та набутому досвіді. Через аналіз баченого, прожитого через порівняння з обраним еталоном може з’явитися своє до чого ми всі прагнемо.

3.Музика у хореографічному творі  як розділ у моїй книжці - це мінімум який дозволить вам  спілкуватись з музикантами у вирішені питання музичного супроводу на задум вашого майбутнього твору. Танець це мистецтво у часі і просторі тому музика є основною  конструкцією твору у часі, яка за своїми законами форми  мусить мати експозицію, розвиток та завершення. Тільки вірно побудований музичний супровід може оживити задумане вами. Цю тему треба доповнити темою «Робота балетмейстера з композитором».

4.Закони драматургії у хореографічних творах. Ця тема розглядається у поєднані з музикою, бо замовляючи або використовуючи готові музичні твори все починається з визначення драматургічних складових музичного твору. Для постановочної роботи ви розкладаєте музичний супровід на драматургічні складові по періодам на які по епізодам будується малюнок тобто дія у просторі.

5. Малюнок танцю - складова композиції танцю. Все що відбувається на сцені підпорядковується законам театру, тобто організації сценічного простору. Закони тримірності є основою композиції сценічного простору в часі. В книжці цей розділ детально викладений, тому лишається добавити що засвоєння цієї теми поєднується  з темою хореографічний текст. Малюнок вибудовується не тільки певним рухом у певному напрямку,але в цій перебудові мають використовуватись ракурси, пози та елементи пантоміми. Музичні епізоди, враховуючи певну характерність,  наповнюються рухами за емоційним сприйняттям та логікою. Ця тема має продовження в темі «Обробка фольклорного матеріалу» та в темі «робота над народно – сценічним сюжетним танцем».  

6.Образ у хореографічному творі. Ця тема дуже важлива в нашій роботі бо не має вистави без образів, як немає театру без образної сценічної дії. Ще Ж.Ж.Новер, майже 300 років тому ратував за думку в танці та її причинність, бо все інше є лише дивертисментом. В книжці  ця тема розкрита на відповідних прикладах. Сюжетність хореографічної дії тісно поєднуються з мистецтвом живопису через  образність  бо ці мистецтва не користуються словом. В живописі за законами світла та тіні відтворюється у кольорі  природна  подібність предмету або явища. У танці природній рух людського тіла набуває художньої виразності тільки через внутрішній стан виконавця.

7.Оформлення готового хореографічного твору.  Костюм має відповідати основним вимогам: СИЛУЕТ – конструкція, яка підкреслює пропорції  людської постаті в ідеалі,  КОЛОРИТ – національна та регіональна достовірність його; ОЗДОБЛЕННЯ – це прикраси, які підкреслюють типовість костюму за статтю, віком та життєвою подією. Як рух, який передає думку та настрій, так і костюм, декорації та світло ніколи не бути випадковими, бо завжди мали доповнювати загальну драматургію твору.
     

Довгий костюм –  як кантилена в музиці, яка через спокійний темп відтворює відповідний настрій,  використовується у фоновому малюнку, тоді як короткий  костюм  підкреслює  динаміку дії. Легка тканина вбрання в рухах доповнює динаміку і все це оживляє музика. Це той випадок,  коли побачене співпадає  з почутим. Важливим для  загальної драматургії у оформлені є декорації, як фонова основа в організації сценічного простору. Вони  будуються через модуль, яким є актор у відповідному костюмі. Динамічною основою оформлення є світло, яке підкреслює епізоди дії за настроєм. Цю тему варто підкріпити темою, «Робота балетмейстера з художником». 

8. Наша професія тримається на любові до неї. Тільки фанатизм у ній дає відчутні результати. В останні роки через життєвий досвід я став прихильником театральної  форми у хореографії, бо тільки театр  через мистецький  синтез  слова, музики, пластики та художнього оформлення (декорації, костюми, світло), які, доповнюючи одне одне , дають  можливість більш досконало створювати образи персонажів та образ танцю  або  вистави в цілому.                                                                        

    Красота це міра життя. Життя надумане у театрі тримається на вірі в придумане. Не користуючись надбанням театру, танець збіднює себе, бо голий техніцизм мертвий без думки та мотивації подій .                                                                                                             

Тільки у театрі  ви відчуєте різницю між просто сказаним словом і словом,  сказаним через образ у виставі, бо воно доповнюється  інтонацією, певним жестом, виразом обличчя, а головне – реакцією присутніх на сцені у даному епізоді. В театрі, говорять, важливо не тільки те що  сказав, а головне як сказав.                                                                                .                                                                                                                                          

Якщо театр це мотивація і причинність дії за сюжетом, то цей принцип прийнятий віками, мав би бути використаний  в побудові програми  у народних колективах, але цього на жаль не відбувається. Рецензент - хореограф світового рівня Клайв Барнс (Нью-Йорк 1977 р.) після перегляду  виступу ансамблю «Ятрань» писав: «Програма ансамблю Ятрань у порівняні з програмами І.Мойсеєва та П.Вірського більш природна, а тому краща». Календарна обрядовість у першому відділі та регіональна достовірність у другому (причинність, природність та пізнавальність) перевершили  своєю правдою академічний техніцизм кращих колективів світу.                                                                                            

Готуючи програму Зорян на США я виходив  з побудови нової театральної форми,   намагався  відійти від загально прийнятого. Їх програма мала певну індивідуальну театральну відмінність. На жаль я не встиг закінчити цю роботу, а точніше мені не дали її закінчити.
 
9. Глибокі дослідження   з цих питань мали б залишити нам великі практики І.О.Мойсеєв та П.П.Вірський, але нажаль цього не сталось. Є роботи російських авторів Р.Захарова,  І.Смірнова та інших, але робіт  українських авторів з цих  питань ще не було. Тому я взявся за неї аби  поділитись тим, що мені вдалось зібрати за багато років.  Не претендуючи на якусь винятковість та літературну досконалість, аналізуючи роботи попередників та  свій власний досвід, я намагаюсь  визначити принципи за якими  створюються хореографічні твори, тобто знайомлю читача з законами композиції.                                                      

 10. Ще з часів давньогрецького театру дія вистави відбувалась на фоні приміщення,  де переодягались актори, передня стіна якого виглядала фасадом якогось палацу. За цим принципом для великих концертів та вистав у місті Сегед (Угорщина) сцена побудована перед фасадом справжнього храму. Додавались певні декорації, залежно від теми вистави, а світлом творилась достовірність події. У місті Сент (Франція) відкриття фестивалю з народного танцю, робилось на сцені перед тріумфальною аркою Римських часів, а закриття у майже зруйнованому  амфітеатрі. Все відбувалось у вечері, тому дія фантастично  розкривалась театральним світлом, як якась історична подія. У церквах служба здійснюється перед іконостасом, який збудовано за вимогами законів  тримірності.  За цим принципом, як рельєфний фон в ансамблі «Ятрань» та «Зоряни», я використовував оркестр на станках у глибині  сцени.                                                                                              

 Все,  що збиралось роками я використав у своїй творчій роботі та  виклав у своїх  книжках, бо з собою, кажуть, нічого не забереш. Межі досконалості не буває, тому я переконаний, моя робота ще буде дороблятись життям. Можливо я знову залишусь не почутим, бо не всі збираються творити щось нове аби увічнити себе в ньому. Але головне – я встиг сказати про те що мене хвилювало.

А.К.

0

Коментарі  

 
0 # Николай Удров 11.07.2018, 00:37
Такими людьми,как Анатолий Михайлович, нужно только гордиться и восхищаться.В этом ансамбле многие годы работал и мой двоюродный брат Демиденко Иван Григорьевич.тан цевала его жена Таня и моя племянница Дубинина Наташа...
Цитата
 
Реклама

Додати коментар

Коментатори, які допускатимуть у своїх коментарях образи щодо інших учасників дискусії, будуть забанені модератором без додаткових попереджень та пояснень. Також дані про таких користувачів можуть бути передані до МВС, якщо від органів внутрішніх справ надійшов відповідний запит.

У коментарі заборонено додавати лінки та рекламні повідомлення

Захисний код
Оновити

Редакція не впливає на зміст блогів і не несе відповідальності за думку, яку висловлюють автори