Одеський композитор Олег Польовий імпровізував у Кропивницькому (ФОТО)

Опубліковано . в Культура

Кількість переглядів - 767

Музична імпровізація – справа доволі химерна. Граєш не знамо що, але так, щоб подобалося слухачеві. Граєш не по нотам, а по слуху. Граєш не вивчене, а те, що народжується під час виконання на сцені. Зовнішньо виглядає так, начебто в імпровізатора все залежить від польоту фантазії і настрою. Спробуймо розібратися, що в дійсності міститься у глибині такої, на перший погляд, легкої творчості…
23 травня музична школа №1 ім. Г.Г. Нейгауза м. Кропивницький зустрічала гостя – свого колишнього вихованця, а нині відомого українського композитора Олега Польового. Маестро приїздив, щоб поспілкуватися з бажаючими на теми музичні та навколомузичні – про імпровізацію, про дитячу творчість, про те, як втілювати художні образи і не боятися музикувати по слуху. Наш земляк неодноразово ділився своїм оригінальним досвідом роботи з дітьми на теренах України (у рамках міжнародного конкурсу «Vivat, Musica» в Новій Каховці, на семінарах в Одесі) та Франції. Треба подякувати за організацію і фінансову підтримку такої неординарної зустрічі міському відділу культури та адміністрації музичної школи, бо нарешті ми мали змогу бачити й чути нашого земляка у стінах рідної школи.

Ранок. Майстер-клас


Олег Григорович спілкувався з публікою легко і невимушено – звуки самі складалися в музичні фрази, а речення у типово одеській манері пересипалися запитаннями до присутніх, анекдотами з власної практики, крилатими висловами з книжок і кінофільмів. Але при всій жартівливості сюжетна канва такого своєрідного відкритого уроку яскраво прослідковувалася: конструктивно показати, як вчити дітей «малювати» на роялі за допомогою музичних звуків. Мало сказати, що присутні в залі відразу опинилися під магнетичним впливом харизми гостя й були «втягнуті» в сумісний процес роздумів і споглядань.
Допомагали Олегу Польовому юні композитори Нікіта Саітов і Влада Кочерженко, які захоплено відтворювали за підказками дорослого колеги образні малюнки. Уявіть собі бджілку-трудівницю, яка перелітає з квіточки на квіточку, а ось її супроводить джмелик-кавалер… «Малювали» дощик, що поступово нарощувався до зливи… Був і ведмідь, з ричаннями і важкою ходою… На те, що відбувалося за роялем, реагували й діти, і дорослі – коментували, підказували, радили. Тобто творили спільну образну імпровізацію вільно, ніби граючись.
Фіналом практичних забавлянок стали імпровізації самого маестро. Замовлена залою тема української народної пісні «Несе Галя воду» лунала то в дусі Л. Бетховена і Ф. Шопена, то як вальс, полька чи рок-н-рол, по-класичному, по-джазовому, по-естрадному. Захоплено, фахово, із цікавинками!
Були й сюрпризи, бо до зали завітав співак, соліст обласної філармонії Сергій Дьомін. Як не скористатися цією можливістю й не поімпровізувати разом! За двадцять хвилин до початку обговорено кількість куплетів і стилістика, визначено пісні. І ось прямо перед присутніми народжується попурі на відомі усім «Рідна мати моя», «Чорнобривці насіяла мати». Зала знову оживає й додається до виконавців голосами, ритмами, плесканнями…

Враження про творчий вечір


Як чесний журналіст зізнаюся, на творчий вечір потрапити не вдалося – мала власні уроки. Але на творчості Олега Польового розуміюся добре, бо міцна дружба поєднала нас на добрі два десятки років й зрозуміло, вечірнє спілкування з маестро гуртувалося навколо денних подій.
Тож, з ностальгічними нотками згадавши юність, Олег Григорович, між іншим, розповідав про напрочуд вдалі інтерпретації його дитячих фортепіанних творів ученицями рідної школи, пісень юними співаками соло та в ансамблі.
Грати чи співати перед очима людини, яка придумала твір, що виконується – справа героїчна. Тільки розуміючому відомо, як хвилювалися викладачі: чи вірно окреслений образ, чи правильно обрані темпи? Діти відмінно впоралися із відповідальним виступом. Композитор залишився задоволеним. І відзначав м’яке туше піаністів у ліричних творах (бо навчені!), легкість і безпосередність у рухливих композиціях циклу «Дитяча галерея». Порадували й маленькі співачки, серед яких були й справжні артистки.
Не втримався Олег Григорович, не всидів у залі споглядачем, почав не лише показувати свою оркестрову та хорову музику в відео-версії, але й на прохання слухачів імпровізував, виконав кілька нових фортепіанних творів.
…Враження від присутніх на концерті викладачів, батьків, учнів висловлювалися маестро в телефонному режимі. Дякували за щирість, за музику, подаровану слухачам, за відкриття творчого потенціалу дітей, за позитивні емоції.

Рецепт музичної імпровізації за Олегом Польовим
Що ж потрібно для того, щоб повноцінно володіти майстерністю імпровізації? Дякуємо Олегу Григоровичу за таку важливу в сьогоденні фразу про те, що тільки праця і навчання в музичній школі здатні виховати із дитини справжнього музиканта. Тільки комплекс знань, що дає сучасна музична школа, її творче середовище, де учні долучаються до справжньої, живої музики, може належним чином формувати майбутніх інтелектуально розвинених громадян нашої країни.

Портфоліо композитора Олега Польового
Закінчив Кіровоградську музичну школу № 1 ім. Г.Г. Нейгауза (кл. баяна В.С. Чорнобая), Кіровоградське музичне училище (кл. баяна О.М. Чумаченка, кл. композиції К.О. Шутенка), Одеську консерваторію (кл. композиції В.Б. Ніколаєва), магістратуру, аспірантуру.
Член Національної спілки композиторів України, відповідальний секретар Одеської організації НСКУ. Викладач кафедри прикладної і теоретичної культурології Одеської національної академії України ім. А. Нежданової та викладач-методист і концертмейстер Одеської школи хорового мистецтва ім. С. Крижановського. Лауреат Всеукраїнської композиторського премії ім. В.С. Косенка. Кавалер орденів св. Димитрія Ростовського та св. Рівноапостольного князя Володимира ІІІ ст.


Марина ДОЛГІХ, музикознавець, кандидат мистецтвознавства

Сподобалася стаття?
Реклама

Додати коментар

Коментатори, які допускатимуть у своїх коментарях образи щодо інших учасників дискусії, будуть забанені модератором без додаткових попереджень та пояснень. Також дані про таких користувачів можуть бути передані до МВС, якщо від органів внутрішніх справ надійшов відповідний запит.

У коментарі заборонено додавати лінки та рекламні повідомлення

Захисний код
Оновити