Як телеканали цензурували промову Саакашвілі

Опубліковано . в Суспільство

Кількість переглядів - 444

Наводимо підсумки моніторингу порушень журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, здійснюваний громадською організацією «Детектор медіа», за період 7–12 листопада 2016 року.


Розповідаючи про відставку Михеїла Саакашвілі, телеканали приховали його слова з конкретними прізвищами, більшість каналів змовчали про те, що Саакашвілі звинуватив Адміністрацію Президента у продажі місць на голів РДА.


Головними темами новин стали: відставка Михеїла Саакашвілі з посади голови Одеської ОДА, перемога Дональда Трампа на виборах президента США та обшук у члена «Опозиційного блоку» Олександра Касянюка.


Найяскравіші порушення:


1. Українські телеканали замовчують слова Михеїла Саакашвілі.


Подавши у відставку, Михеїл Саакашвілі зробив одразу кілька резонансних заяв, що зачіпають тих чи інших політиків.
Телеканали при цьому залишили в промові лише потрібних їм діячів. «Факти тижня» на ICTV не розповіли про звинувачення на адресу Адміністрації Президента та лідера партії «Наш край» Антона Кіссе, в піарі якого були неодноразові помічені.
Про закиди Антону Кіссе та іншим «представникам одеських кланів» Труханову й Урбанському не розповіли й у «ТСН» на «1+1».


«Вікна-новини» на СТБ й «Час новин» на 5-му каналі проігнорували всіх вищезгаданих персон, а також людей Президента та екс-прем’єра Арсенія Яценюка, залишивши в сюжеті лише сухі факти.
«События» телеканалу «Україна» зробили аналогічно, натомість розкритикували самого екс-голову ОДА (мовляв, той провалив реформи і зірвав приватизацію ОПЗ). У студію при цьому запросили Геннадія Труханов, хоч про закиди на його адресу й змовчали.


«Подробности» на «Інтері», як і «Новини» на «UA: Першому», залишили в заяві Михеїла Саакашвілі лише звинувачення на адресу «Народного фронту». Найповніше заяви політика передали «Новини 112»: тут згадали і про критику Президента, і про закиди на адресу «Народного фронту».


2. «Україна» розповіла про новину, знаючи, що її спростовано.

У «Событиях» на телеканалі «Україна» 9 листопада дві з половиною хвилини розповідали про скасування державної підтримки для онкохворих, щоби потім заявити, що насправді вона не скасовується. «Государство больше не будет помогать онкобольным украинцам…», - заявляють журналісти й на підтвердження своїх слів наводять фрагмент брифінгу в. о. міністра охорони здоров'я Уляни Супрун, історію 10- річного хлопчика та коментарі експерта-онколога. Вся річ буцімто в тім, що Міністерство охорони здоров'я закриває програму з лікування раку та переходить на профілактику захворювання. От тільки в останні вісім секунд сюжету ми дізнаємося: «В ведомстве успокаивают: деньги на лечение онкозаболеваний будут. Госфинансирование предусмотрели на весь следующий год». Судячи з сайту МОЗ, відповідна інформація була озвучена ще 8 листопада. Ба більше, в повідомленні на сайті міністерства вказано, що фінансування програми зросте на 47 %. Тож навіщо було подавати цей сюжет — незрозуміло.


3. «Інтер» втручається в потенційні судові справи та призначає винних.


«Інтер» двічі поспіль втрутився у хід потенційних судових справ, намагаючись захистити членів «Опозиційного блоку» з міських та селищних рад. Спочатку журналісти розповіли історію, яка трапилася в місті Березані Київської області. Тут будинок місцевого лідера опозиціонерів Юрія Грицуна буцімто обстріляв лідер фракції «Свобода» в Березанській міській раді Володимир Сівак («Інтер» заявляє про його вину з повною впевненістю). Журналісти стверджують, що останній уже погрожував Грицуну раніше, та називають подію «політичною репресією» й «замахом на життя опозиціонера». Жодних доказів цих слів канал не надає, але з повідомлення «ТСН», наприклад, ми знаємо, що Грицуна взагалі не було вдома. Далі телеканал розповідає про іншого члена «Опоблоку», на якого «тиснуть через політичну приналежність», — голову Троїцької сільської ради Одеської області Миколу Комарова. Його підозрюють у незаконному виділенні землі. При цьому «Інтер» подає лише одну версію подій: це спроба прибрати політика з виборів, на яких він «цілком може перемогти».


4. Українські телеканали назвали Трампа «расистом та навіженим».

Хоча більшість телеканалів намагалася подавати інформацію про кандидатів у президенти США Гіларі Клінтон та Дональда Трампа нейтрально, деякі все ж не втрималися від суб’єктивності. 8 листопада ICTV не лише проявив відверту зацікавленість: «Тож одіозний Трамп чи досвідчена Клінтон?» — а ще й використав застарілу (вже спростовану) інформацію про те, що Дональду Трампу начебто заборонили вести Twitter. 9 листопада, коли переможець став відомий, ICTV не менш однобоко заявив: «[Перемога Дональда Трампа]... це удар по демократії та велика улесливість для Путіна». До колег цього дня долучилися й на «ТСН», назвавши новообраного президента США «расистом, ксенофобом, скандалістом та навіженим».


5. Піар та антипіар на телеканалах мав місце на адресу таких політиків і політичних сил:


• Петро Порошенко: паркетні матеріали про Президента можна було побачити на «Інтері» та 5-му каналі. У той же час «Інтер» та «Україна» випустили піар- матеріали про першу леді.


• Володимир Гройсман: прем’єр-міністр став рекордсменом тижня за кількістю піар-матеріалів. Про нього тричі говорили на «Україні» та ще двічі на ICTV.


• «Укроп»: партію, яку пов’язують із Ігором Коломойським, рекламує телеканал останнього, «1+1». Також тут у ролі коментатора залучають члена наглядової ради «Приватбанку» Геннадія Боголюбова.


• «Наш край»: політичну силу «Наш край» традиційно продовжує піарити телеканал ICTV. Цього тижня тут також вийшли матеріали із ознаками замовності про «Аграрну партію», Олеся Довгого та власника телеканалу Віктора Пінчука.


• «Радикальна партія Олега Ляшка»: лідера «Радикальної партії» тричі згадували на телеканалі «Україна». Зокрема як коментатора відставки Михеїла Саакашвілі.


• «Опозиційний блок»: справжній бенефіс «Опозиційного блоку», як завжди, відбувся на «Інтері». Тут не тільки надали слово Юрію Павленку, Олександру Вілкулу (двічі), Юрієві Бойку (двічі) й депутату партії у Херсонській міськраді Артему Кияновському, а ще й двічі процитували сайт організації та випустили три матеріали на захист її членів. Два підозрілі сюжети про «Опозиційний блок» випустив також канал «Україна».


• Сергій Каплін: члена фракції Блоку Петра Порошенка та лідера «Партії простих людей» знову піарять на «Інтері». Цього разу у двох матеріалах.


Критика: тут виділяється лише «Інтер», який за цей тиждень випустив аж чотири критичних матеріали стосовно Яценюка й один негативний про Арсена Авакова. Загалом експерти ГО «Детектор медіа» нарахували 45 сюжетів із ознаками замовності, що на 28 менше, ніж минулого тижня. На «Інтері» виявлено 19 порушень, 16 — на «Україні», шість на ICTV, три на «1+1» та один на 5-му каналі. Позитивно виділяються «112», СТБ та «UA: Перший», де цього тижня не помічено підозрілих матеріалів.


Детальніше про це читайте на «Детектор медіа» в матеріалі «Цензурований Міхо. Моніторинг теленовин за 7–12 листопада 2016 року».

Сподобалася стаття?
Реклама

Додати коментар

Коментатори, які допускатимуть у своїх коментарях образи щодо інших учасників дискусії, будуть забанені модератором без додаткових попереджень та пояснень. Також дані про таких користувачів можуть бути передані до МВС, якщо від органів внутрішніх справ надійшов відповідний запит.

У коментарі заборонено додавати лінки та рекламні повідомлення

Захисний код
Оновити