“Вертеп”: початок нового театрального року(ФОТО)
9 січня 2012 року, на додачу до звичного пакунку новорічних вражень, кіровоградці мали змогу подивитися дійство різдвяного «Вертепу» в художній версії колективу Кіровоградського обласного академічного українського музично-драматичного театру ім. М. Л. Кропивницького.
У репертуарному доробку трупи ця постановка перебуває вже четвертий рік, і, за задумом одного з її авторів, – Михайла Ілляшенка, є мистецьки обрамленою (адже основну начинку дійства склали пісенні та хореографічні композиції різної тематики, інсценізації епізодів, партій творів класів національної культури), побільшеною лінзами майстерно скомпонованих діалогів та реприз, формою побутування українськості, яка, своєю чергою, виражається в найбільш значущих, як для світовідчуття її носіїв, поняттях та категоріях:
християнська богоуклінність і доброта, весела вдача та смак до дотепів, висока культура любовних стосунків, складна жіноча доля, чоловіча дружба-кумівство, громадська соборність, плекання історичної традиції. Зображуване на сцені узагальнено нагадувало ярмарковий віз, напхом повний усякого краму, що його позгрібали з усіх яток і ремісничих майстерень: азартно метляли спідницями цигани, залицявся до Солохи «скоромнолюбивий» дяк, сільські парубки шкварили гопака, тягнули руки до зарум’янілих на морозі дівчат, гірко жалілася на своє подружнє життя молодиця із опери «Запорожець за Дунаєм», неслася понад голови глядачів віфлеємська зірка і співалися колядки, декламувалися вірші Тараса Шевченка, Івана Франка та лауреата Шевченківської премії 2005 року волинянина Василя Слапчука…
Така установка на фронтальне охоплення української старосвітської культури з одного боку послаблює шори жанрового канону (строгу відмежованість світської частини від сюжету різдвяної містерії), дозволяє якість пластичного перетікання дії, танцю з піснею, а з іншого – призводить до випадання дійства із рамок свого сакрального часу – Різдва та в цілому свят різдвяного циклу, який ставить перед мирянами свої особливі духовні задачі, відмінні, для прикладу, від свят Великодня, Івана Купала чи Зеленої Неділі.
Особливу виразовість і ліризм українського мелосу вистави передав співочий квартет у складі Олесі Бушмакіної, Олександра Ярошенка, Євгенія Скрипника, Дарії Завгородньої, а також Віктора Тракульця; високий клас акторства, талант заражати публіку комплексом протилежних емоцій продемонстрували у своїх номерах заслужені артисти України Людмила Мороз, Валерій Мороз та Володимир Ярошенко.
Валентина Головань
Фото: Оксана Дубовик, Артем Дубовик