Панянки XIX століття в художньому музеї
7 березня у Кіровоградському обласному художньому музеї відбулося відкриття експозиції «Жінки. Погляд з минулого», присвячена до Міжнародного жіночого дня.
В експозиції представлені жіночі портрети ХІХ століття з фондового зібрання обласного художнього музею. Її змістовим центром стала картина С. Галяшкіна-Корсакова «Купальниця», що вперше пpедставлена глядачам після реставрації. Її історія складна і цікава.
У 2004 році до Національного науково-дослідного реставраційного центру України було відправлено на реставрацію картину, яка в інвентарній книзі музею була записана «С. Голядкін-Корсаков «Купальниця» (копія з картини художника Неффа)».
Реставрацію картини проводив Володимир Папушенко – художник-реставратор науково-дослідного відділу реставрації творів станкового олійного живопису ННДРЦУ. Володимир Миколайович приймав участь у відновленні розписів Михайлівського Золотоверхого собору, в реставрації та відновленні настінного живопису під час реконструкції «Будинку з химерами» в м. Києві. За роки роботи він відреставрував значну кількість творів з музейних та приватних збірок України. «Купальниця» – не перша робота із фондів Кіровоградського обласного художнього музею, яку «вилікував» Папушенко. В 2004 р. із фондів нашого музею ним була реставрована картина Н. Харитонова «Портрет жінки у чорній сукні з брошкою» ХІХ ст.
Картина С. Галяшкіна-Корсакова «Купальниця» витримала складні реставраційні процеси, полотно було монтовано на музейний підрамник, виготовлений за її новими розмірами, оскільки в результаті проведених заходів було відновлено первісний розмір твору, а саме фрагменти авторського живопису, що слугували окрайками, були розгорнуті в площину живопису. Полотно здубльоване. Зведено прориви. Відновлено порушений зв’язок між шаром фарби, ґрунтом та основою. Видалено забруднення. В місця втрат авторського фарбового шару і ґрунту, підведено реставраційний ґрунт. Місця втрат тоновані в тон авторського живопису. Полотно покрито захисним шаром лаку. Таким чином експонату надано експозиційного вигляду.
При візуальному огляді авторського підпису за допомогою лупи, а також досліджуючи його в світлі видимої люмінесценції, було встановлено істинне прізвище автора: Галяшкін-Корсаков. Співробітниками музею ведеться науково-пошукова робота по з’ясуванню біографічних відомостей та вивченню творчості художника С. Галяшкіна-Корсакова.
Окрім «Купальниці» в експозиції представлені жіночі портрети невідомих авторів. Сподіваємось, що з часом та за допомогою фахівців Національного науково-дослідного реставраційного центру України музейним працівникам вдасться дослідити історію цих полотен та встановити їх авторство.
Валентина Ноженко