Політична розмінна монета: чому колектив Театру Корифеїв роками штормить
У Кіровоградському академічному обласному музично-драматичному театрі знову скандал. Цього року колектив пережив чергову зміну директора. Здавалось, цілком природні кадрові процеси для будь-якого колективу. Проте, у Кропивницькому у життя колективу театру регулярно втручаються політики. “Гречка” зібрала історію адміністративного тиску на життя кропивницького театру за останні десять років.
Історія театральних конфліктів у Кропивницькому
2010-2012 роки: нове приміщення та звільнений режисер
У 2011 до влади в області приходять представники “Партії регіонів”. Кіровоградську обласну державну адміністрацію очолює Сергій Ларін. Він обіцяє, що театр реконструюють. Фактично реконструкція була заявлена ще з 2004 року, встановили паркан, проте на цьому все спинилось. Фактичні ж роботи тривали рік – з 2011. Загальна вартість проєкту на той час складала 160 мільйонів гривень.
Вже у жовтні 2012 відкрили фактично новозбудований театр.
Проте згодом виявилось, що театр спроєктували без проєкту акустики, тому актори не можуть працювати без звукопідсилювальної техніки, з деяких місць на балконах видно лише третину сцени, а у 2013 по стінах театру пішли тріщини.
На той час посаду головного режисера і директора займає Михайло Ілляшенко. У кінці 2011 року під тиском керівника ОДА, тодішній голова облради Микола Ковальчук вирішує розділити посади художнього керівника та директора, таким чином призначивши керівником театру “свою” людину.
Михайло Ілляшенко і більша частина акторів театру проти.
Тоді починається цькування Ілляшенка у підконтрольних владі ЗМІ звинувачення в корупції і перевірка призначена облрадою, а також нібито лист від акторів, які просять не поновлювати Ілляшенка на посаді директора.
Так виконуючим обовязки директора театру став Ігор Спінул ( очільник танцювального колективу “Конвалія”). Тоді на виступі перед колективом театру він заявив, що не буде говорити з підлеглими українською мовою, хоч і вміє. Він отримав повноваження вирішувати долю творчих працівників, прийматиме план вистав і керуватиме художньою радою.
Ілляшенко пише заяву на звільнення з посади головного режисера.
У серпні 2012 провели конкурс, у якому Спінул вже не брав участі. Директором театру став Володимир Єфімов. У вересні 2012 головним режисером театру призначають Євгена Курмана.
У листопаді 2016 Ілляшенко став головним режисером Волинського муздрамтеатру, у якому у свій час починав кар’єру і пропрацював 2021 рік.
2021 рік: безкінечні конкурси і боротьба за директорське крісло
У 2021 році у Володимира Єфімова закінчується контракт як у директора. ( Зараз очолює палац культури “Дружба народів” у Черкасах). У той час розпочинається боротьба за крісло очільника театру.
У серпні 2021 на конкурс на посаду очільника театру подаються двоє: режисер Євген Курман та в.о. директора 2012 року – Ігор Спінул. Проте конкурс запланований на 18 серпня не відбувся. Натомість ще 10 серпня очільник Кіровоградської облради Сергій Шульга анонсував, що “буде новий конкурс і нові претенденти”.
У листопаді 2021 відбувається новий конкурс із новими претендентами: Олексієм Дорошевим та Євгеном Скрипником, які є акторами цього ж театру, а також Сергієм Компанійцем, який був головним режисером фестивалів «Кропивницький» (2017 рік) та «Вересневі самоцвіти» (2020 рік).
Олексій Дорошев подав на конкурс мотиваційний лист ідентичний до серпневого мотиваційного листа Ігора Спінула. Переможця так і не обрали та мали оголосити новий конкурс.
У листопаді 2021 Євген Курман звільняється з посади головного режисера кропивницького театру. Відтоді і донині він головний режисер Миколаївського академічного художнього драматичного театру.
2022 рік: призначений без конкурсу директор-переселенець
Через повномасштабне вторгнення про театральні питання забули. Аж у грудні 2022 голова обласної ради Сергій Шульга призначив нового директора – херсонця Вячеслава Вандашека. Шульгу критикують за таке рішення: мовляв, не провів конкурсу і таким чином зловживає повноваженнями.
Театр і надалі залишається без головного режисера, проте для створення постановок запрошують режисерів із інших театрів, створюють творчі колаборації. За рік у театрі виходить шість прем’єр, які отримують схвальні відгуки театралів.
2023: новий директор і суди
У кінці липня 2023 директор Вячеслав Вандашек заявив про тиск на нього та колектив театру. Мовляв після зміни керівництва Кіровоградської обласної ради, яку тепер очолює Юрій Дрозд, керівника театру хочуть звільнили, адже призначав його попередник. Вандрашек вважає звільнення незаконним, адже за його словами, його контракт був дійсним до завершення воєнного стану. Він подає до суду, аби визнати звільнення незаконним.
У вересні 2023 облрада проводить конкурс на посаду керівника театру. У ньому беруть участь Олексій Дорошев ( актор театру, який виступав із мотивацією-плагіатом у 2021 році) і Сергій Корнієнко (викладає акторську майстерність у Київському національному університеті імені Карпенка-Карого). Комісія обирає другого.
22 листопада відбувся конкурс на посаду режисера. Претендент був лише один – Анатолій Левченко з маріупольського театру, якому довелось побувати в окупації.
“Вчора я знову відчув себе у російській в’язниці.
Тільки це було в стінах українського театру. Театр Корифеїв”, – так він описав “конкурс”, який так і не відбувся і ставлення до нього комісії у Фейсбуці.
Офіційно конкурс нібито перенесли на кілька тижнів, поки не знайдуть ще претендентів.
28 листопада актори театру запросили журналістів на організаційні збори колективу, де мали обговорити проблемні питання з адміністрацією. Проте через повітряну тривогу зустріч довелося перенести. Після відбою представники ЗМІ спробували зайти у залу засідання, але після телефонного дзвінка директору театру, начальник охорони закладу їх не пустив.
Актори зустрілись з медіа 29 листопада та розказали про деталі конфлікту. У театрі 25 вакансій, бракує 25 творчих працівників, які не вдається закрити проте з’явилося дві посади заступника директора, кажуть актори.
Натомість директор на своїй сторінці в Фейсбук висловив свою позицію та назвав ситуації в колективі “політичними пʼєсами місцевих режисерів”.
***
У той же час роки таких конфліктів впливають на творчість. Місцевий театр з славетною історією не може похвалитись виставами, які захоплюють критиків, отримують значні професійні відзнаки та приваблюють у Кропивницький туристів.
Сподобалась стаття - можеш подякувати авторці гривнею